30. toukokuuta 2013

Kaksi ihanaa viikkoa Portugalissa

Nyt ois sit matkapostauksen aika. :) Teen shoppailu/ostopostauksen vielä erikseen lauantaina.

Olin tosiaan kaksi viikkoa Portugalissa koulun ITSI-kurssilla. Kurssiin osallistu terveysalan opiskelijoita seitsemästä eri maasta ja meitä oli neljä opiskelijaa per maa. Mukana olleet maat: Suomi, Unkari, Romania, Belgia, Portugali, Turkki ja Italia.

Vietimme ensimmäisen viikon Setúbalissa. Setúbal on 125 000 asukkaan kunta ja pinta-alaa löytyy 171 km². Kunta sijaitsee rannikolla, joten näkymät on upeat! 8) Muutenkin mä ite tykkäsin Setúbalista ihan hirveästi! Se alue missä oltiin, oli täys pikkuisia kujia ja kujilla sijaitsi kasapäin pieniä, jos mimmosia, kauppoja. Me yövyttiin Blue Coast hostellissa, wou mun eka kerta hostellissa sitten ala-asteen luokkaretken. :D Mulla oli aluks ihan hirvee stressi tosta hostelliin majoittumisesta ja aattelin, että joku pöllii mun kaikki tavarat... Nää mun pelot osottautu kyllä ihan turhiks. :D Mä nukuin ite 8 muun opiskelijan kanssa samassa huoneessa ja olihan se aluks todella outoo. Loppujen lopuks se oli ihan hauskaa ettei meillä ollut mitään pieniä omia huoneita maittain, vaan meidän sekotettiin täysin eikä kukaan saanut valita kenen kanssa nukkuu.



Ekan päivän fiilikset oli vähän ankeet ja oli semmonen fiilis, et haluan soittaa itkukurkussa avokille et tulee hakeen mut kotiin täältä... :DD Jotenkin se oli niin pelottavaa kun pakko puhua englantia ja sitten vielä hostellissa... Ja läjä ihan tuntemattomia ihmisiä! Onneks suru vaihtu riemuks jo seuraavana päivänä. Vikana päivänä oli semmonen fiilis, että en halua lähtee kotiin. 

Meidän päivät alkoi luennoilla ja sen jälkeen oli useimmiten työpaja. Lisäksi käytiin vierailemassa kolmessa eri paikassa; Casa Do Gaiato (koti kodittomille pojille), Caritas Social Center (paikasta löytyi  päiväkoti, tilat&viriketoimintaa vanhuksille, koulu romaneille jotka eivät ole voineet opiskella nuorena, "opetuspaikka" teiniäideille) ja Centre for Elderly (vanhainkoti). Meidän aihealueisiin kuului mm rasismi, kodittomuus, huumeet, tasa-arvo, kulttuurinen monimuotoisuus jne.

Toinen meidän "opiskelutiloista"

Appelsiinipuita Casa Do Caiaton pihassa, jännä juttu. ;)

Päivät oli todella täyteen ahdettuja ja aikataulut veny usein parilla tunnilla. Voin sanoa, että illalla ei jaksanut mitään muuta kun nukkua! :D 

Tässä meidän yhden päivän ohjelma.


Viikonloppuna mä lähdin kahden ihanan italaialaisen neitosen kanssa Lissaboniin. Olin aika ylpeä itestäni, koska mä en vois puhuu tällä reissulla mitään muuta kuin englantia. Aattelin et jos mä tästä selviin niin sit elämä hymyilee! :D Kaikenlisäks meistä tuli tän reissun jälkeen oikein "bestiskolmikko" ja mulla on nyt jo niin hirvee ikävä neitosia. :(

Lauantain eväät, hintaa hurjat 4,90€ 8)

Lauantai oli ihan mahtava päivä ja kierrettiin muistaakseni 8 nähtävyyttä. Oltiin hieman poikki kun päästiin hostellille takas joskus iltamyöhään. Tän lauantain jälkeen mun viimesetkin pelot puhua englantia oli tipo tiessään. :) Pyörähdettiin tän reissun alussa mun shoppailujutut läpi ja kirjotan niistä sitten myöhemmin lisää.

Ratikka on tosi hyvä tapa kiertää Lissabonia

Torre de Belem-linnake

Mosteiro dos Jeronimos-luostari

Sunnuntaina me pakattiin kamppeet ja otettiin suunnaksi Lissabon koko porukan kanssa. :) Sunnuntai meillä oli sit vielä omaa-aikaa, eli lähdettiin taas kierteleen nähtävyyksiä. Tehtiin italialaisten kanssa taas oma ryhmä, sillä me oltiin jo nähnyt ne nähtävyydet mitä muut meni kattoon. Me otettiin eka suunnaksi sellanen aika mielenkiintoinen Santa Justan hissi ja sit lähdettiin ettiin Castelo Sao Jorge linnoitusta.

Santa Justan hissi

*Klikkaa suuremmaksi* Castelo Sao Jorge

Maanantaista keskiviikkoon me vietettiin meidän päivät taas sekaryhmissä, jokainen edustaja per maa. :)  Meille jaettiin omat asuinalueet johon meidän piti tutustua ja sit suunnitella tutustumiskierros keskiviikolle toiselle ryhmälle. Meidän alueena oli Mouraria, köyhä alue Lissabonissa.. Mouraria on netin mukaan Lissabonin monikulttuurisin paikka ja kyllähän sielä oli kulttuuria joka lähtöön! Paikan päällä törmäsi kiinalaisiin, afrikkalaisiin ja intialaisiin, varmasti myös moneen muuhun. :D Kadulla näki  aika paljon kodittomia ja satuin mä näkeen kun jotkut piikitteli itteensä keskellä kirkasta päivää.




Voisin tarinoida tästä reissusta vaikka kuinka pitkän postauksen, mutta eiköhän mun oo aika lopettaa. :') Mitä reissusta sitten jäi käteen? Pääsin eroon mun puhumiskammosta englantia kohtaan, sain ihan huippuja uusia ystäviä, sain paljon uusia näkökulmia asioihin, tajusin myös ettei kaikkien elämä ole oikeasti ruusuilla tanssimista! Suomessa asiat ovat loppujen lopuksi todella hyvin, vaikka täälläkin niitä ongelmia on.

Mitä sitten suosittelen Portugalin matkaajille..? Lissabon on ainakin täynnä nähtävyyksiä ja netistä löytyy tosi hyvin infoa niistä. Kannattaa selvittää vähän etukäteen missä aikoo käydä, sillä nähtävyyksiä on niin paljon, että etukäteen suunnittelu helpottaa homma huomattavasti. Italialaisilla oli myös tosi hyvät turistikirjat mukana kun kierreltiin nähtävyyksiä. Kantsii siis vaikka lainata kirjastosta tämmönen! Mun mielestä oli meinaan tosi kiva lukee (okei mulle käännettiin englanniks jutut) kohteesta samalla kun on sielä.

 Suosittelen myös käydä syömässä Portugalilaiset perinneleivoikset Pastéis De Belém:t. Me käytiin hakemassa omamme täältä: http://www.pasteisdebelem.pt ja käsittääkseni toi on varmaan suosituin paikka käydä syömässä näitä leivoksia. Ainakin siitä ihmismäärästä päätellen... Älkää pelästykö vaikka teidän kanssa jonottamassa on 100-200 ihmistä, ei siinä jonossa mee loppujen lopuks kauaa! :D Puolessa tunnissa saatiin homma hoidettua ja leivokset naamariin. ;)
Kannattaa myös käydä tutustumassa johonkin tommoseen vähän "syrjäisempään" alueeseen. Esim Mouraria on todella kaunis paikka ja sinne pääsee helposti metrolla. 


Ps. koin myös uusia ruoka"nautintoja". Mustekalaa tarjottiin kolme kertaa ja se alko oikeesti tökkiin.... Sitä ei tarvii ihan hetkeen syödä. Mut sit, mä söin etanoita! Aattelin eka et hyi hitto, mä tommosiin koske tai saatika tunge mun suuhun, mutta kuinka ollakaan... Ne oli oikeesti hyviä! :D Taisin syödä jopa 4 etanaa. ;)


Tässä vielä muuten kuva kouluruuasta! :D Olin vähän yllättynyt tästä....


4 kommenttia:

  1. Onpa ihanan näköstä, ei näytä hirveeltä turistirysältä :) En nyt tässä ehtinyt itse tekstiä lukea kun pitäisi lähteä töihin joten sori jos mainitsit tästä, mutta puhuttiinko siellä hyvin englantia? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toi Setúbal ei oo mikään turistirysäkohde! :) Huomas esim siitä, että lähes jokainen ohikulkija jäi tuijottaan mua. Mulla on siis ihan vaaleat hiukset ja muutenkin oon niin vaalee, niin tämmösiä tapauksia sielä ei kyllä näkynyt. :D Lissabonissa taas kukaan ei ihmetellyt mitenkään, kun sielä oli niiiiin paljon turisteja.
      Kyllä sielä englantia jotenkin puhuttiin. :) Ihmiset kyllä aina ymmärsi mitä niille sano, vaikka englanti ei ollut läheskään Suomen tasoa.

      Poista
  2. Voih, mulle taisi nousta jo pienoinen matkakuume:oD Toi on niin tuutua itsellekkin, et kun ei normisti tartte englannin kieltä, niin jännittää ihan hirveesti puhua. Mut sit kun huomaa et, hei mua ymmärretään, niin kyllä se jännitys siitä rapisee. Siis miten noi etanant oli valmistettu? Olen itse syönyt vain etanapannulla voissa ja valkosipulissa uivia etanoita, mut noi näyttää sanoisinko melko eksoottisilta :oP

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi. :D Mut kohta pääset reissuun! ;)
      Ei niin sitten mitään tietoa! :D Ne vaan tyrkättiin mun naaman eteen. Veikkaisin, että ne ois tyyliin keitetty tai sit pannulla pyöräytetty valkosipulin kanssa..?

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...