17. lokakuuta 2013

Poista käytöstä: Picasa automaattinen kuvankorjaus

Monia bloggaajia on ihmetyttänyt miksi kuvat muuttuu harmaiksi/muuten ihmeellisiksi, kun ne on ladatttu blogiin Picasan kautta. Syy tähän on Picasan uudistus, joka korjaa kuvia automaattisesti. Mä en ole itse kyllä yhtään tykästynyt tähän toimintoon ja mulla tää lähinnä pilaa kuvat!

Ihmettelin suuresti, miksi toi mun arvonta-kuva näkyy mainospostauksissa tommosella ihmeellisellä beigellä taustalla, ja mulla se näkyy ihan valkoisena... Niinpä niin, kiitos Picasa kun korjasit kuvan valkoisen taustan harmaaksi. Anteeksi, mutta en arvosta tätä korjausta.

Aloin tutkia asiaa, ja Picasa on korjaillut jo jonkun aikaa mun kuvia. Mulla nää automaattiset korjaukset on tullut kuviin, jotka oon ladannut blogitauon jälkeen. Eli alkaen 27.9.2013 -> Ihmettelinkin mitä ihmettä niille on tapahtunut! Tuumasta toimeen ja ettiin keinoa korjailun skippaamiseen.

Ensinnäkin, jotta pääset muokkaan kuvia Picasan kautta, tarvitset selaimeksi Google Chromen. Ainakaan mä en päässyt Safarilla muokkausosioon..? Korjatkaa jos oon väärässä. :)

1. Avaa kuva, josta haluat poistaa automaattisen korjauksen. Kuvan oikeassa yläreunassa näkyy "parannettu"-teksti, jos Picasa on korjannut kuvan.


2. "Lisää"-alasvetovalikosta saat vaihtoehtoja, joista yksi on "Automaattinen parannus". Klikkaa tätä.


3. Nyt kuva palautuu alkuperäiseksi.


Nyt sit vaan kuvien korjauksia poisteleen, jos Picasan korjailu ei miellytä! :D

Jatkoin vielä tutkimista ja tämän automaattisen korjauksen saa myös kokonaan pois päältä. Ymmärsin ainakin ite, että tän asetuksen poistaminen koskee uusia kuvia, joten vanhat korjaillut kuvat täytyy käydä säätämässä käsin.

1. Mene johonkin kohtaan, josta saat tuon alasvetovalikon. Näkyy esim siinä näkymässä, kun kaikki kuva-albumit ovat esillä. Klikkaa täältä alin kohta "Asetukset".


2. Automaattinen parannus-kohta löytyy aika alhaalta. Rullaile alas ja klikkaa ruksi pois kohdasta "Paranna uusia valokuvia automaattisesti".


3. Korjaus poistettu. :)


Toivottavasti tästä oli apua muille kenen kuvia kohdellaan kaltoin! :D

29 kommenttia:

  1. Kiitos, Suvi, selkeistä ohjeista! :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Kävin heti poistamassa käytöstä, mun kuviin tuo parantelu ei kauheasti ollut vaikuttanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettei ollut! :) Mullakin suurin osa muutoksista tapahtu kuvissa, jotka oli esim photarilla tehty+valkonen tausta.

      Poista
  3. Jotkut omat kuvat on muuttuneet väreiltään tosi epämääräisiksi ja nyt taisi löytyä syyllinen. Kiitos paljon! Täytyy tutustua asiaan. :)

    VastaaPoista
  4. Tää on muuten hyvä ja selkeä ohje mutta mun Picasa näyttää ihan eriltä, en löydä mitään tollasia valikkoja mistään ja muutenkin se näyttää ihan erilaiselta kuin sulla tässä.. o_O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeilin ensin Mozillalla, sitten latasin hetkeksi Chromen käyttöön mutta senkin kanssa koko sivu näyttää silti eriltä.. o_O No, ihmeen kaupalla pääsin kuitenkin (työllä ja tuskalla.. :D) muokkaamaan sen asetuksen niin että ainakaan sitten seuraaviin kuviin ei pitäisi automaattista muokkausta tulla! :) Anteeksi siis... PARANNUSTA :D (parannus my ass...) :D

      Poista
    2. Hmmmm aika mielenkiintoinen juttu. :D Tietty sit vielä tulee mieleen, että mulla on mac..? Et näyttäiskö sen takia erilaiselle. :D
      Mut hyvä et sait sen "parantelun" ........ pois päältä ;)

      Poista
  5. Minä sain Mozzillallakin muutettua nuo asetukset. Pitää ensin vaan mennä sinne omaan picasa albumiin ja sitten alavetolaatikon saa vasemmasta yläreunasta jossa lukee albumissa ollessa Kuvat. Kiitoksia vinkistä! Nyt on parantelut otettu pois käytöstä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti vinkistä Mozillan käyttäjille. :)
      Ja oleppa hyvä!

      Poista
  6. Mulla kans picasa ihan eri näkönen.. Enkä ymmärrä miten saan tuon poistettua :/ mikä alavetolaatikko?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä nettiselain sulla on?
      Eli kun viet tohon "lisää" päälle hiiren, niin siitä pitäis avautua semmonen valikko.

      Poista
  7. mullakin ihan erinäkönen :D
    Tämmönen:
    http://aijaa.com/AV8QBH

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti tosta kuvasta, johan selvis! :D
      Eli siis, kun mä näpyttelen itteni picasaan niin ohjaudun suoraan google+-sivustolle mun kansioihin. Sen takia toi on niin erilainen :)

      Poista
  8. Mä en nyt onnistu tässä millään ja kuvien julkasu on ihan mahdotonta ilman että saan ton asetuksen pois päältä :( pitääkö siis olla profiili google+ että saa tän asetusvalikon toimimaan? mulla kanssa mac, kokeiltu safarilla ja mozillalla :)

    VastaaPoista
  9. Sain toimimaan kun aktivoin google+ -tilin vaikken sitä oliskaan halunnut :D mutta pääasia että kuvat on toivottavasti parempia, kiitos!

    VastaaPoista
  10. Kiitos! Tosiaan piti tuo Google+ aktivoida, että tuohon pääsi käsiksi. Mutta nyt näyttää taas hyvältä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä mitään! Hyvä et sillä ratkes ongelma :)

      Poista
  11. Kiitos, tämän asian takia muutoma verisuoni meinas jo päästä poksahtaa, onneks tuttava linkkas mulle tän ohjeen! Pitkään ihmettelinkin, että mikä ****'** on vialla :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...