5. toukokuuta 2014

Pala Pietaria

Pääsin kirjoittamaan matkapostausta vasta nytten, sillä blogille tuli odottamaton tauko. Unohdin meinaan mun koneen Helsinkiin kun lähdettiin alkuviikosta Valkeakoskelle. :D

Olin Pietarissa kaksi päivää röntgenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Reissuhan oli siis opintomatka, joten päiviin kuului kaikkea meidän opiskeluun liittyvää. Illalla me ehdittiin tutustua hieman kaupunkiin. Matkat sujui kätevästi metrolla, mutta käveltyjä kilometrejä kertyi kyllä paljon! Kahden päivän reissu on kyllä liian lyhyt, jos haluaa nähdä Pietaria enemmänkin.

Oltiin ekana päivänä  yliopistolla (pediatria), missä kuunneltiin luentoja sekä tutustuttiin heidän kuvauslaitteistoonsa. Luennoista mulle jäi mieleen henkitorven sairauksien kuvantaminen ja säteilyonnettomuudet, ne oli mun mielestä todella mielenkiintoisia! :) Luennoitsijat puhuivat todella hyvää englantia, joten ei haitannut vaikken ymmärrä sanaakaan venäjää.

Olin todella yllättynyt siitä, että Venäjällä "röntgenassistentit" hoitavat natiivikuvauksen ja lääkärit MRI, TT, sädehoito jne. Venäläiset lääkärit oli kyllä myöskin todella ihmeissään siitä, että täällä röntgenhoitajat hoitaa kaiken kuvaamisen ja sädehoidon. :D

Illalla meillä oli aikaa kierrellä Pietarissa ja me suunnattiin tyttöjen kanssa katsomaan nähtävyyksiä. Jäätiin Satun kanssa vielä etsimään yhtä markettia, josta sai tietty vähän kosmetiikkaa. ;) Kauppareissulta mun mukaan tarttui kolme kynsilakkaa sekä Wild Siberican rasvoja.

Seuraavana päivänä me suunnattiin EMERCOM:lle, jota voisi verrata vaikkapa Töölön sairaalaan. Paikka oli erikoistunut säteilysairauksiin, joten säteilyonnetomuuksien urhit kiidätetään sinne. Kiertelimme paikkaa päivän ajan ja kuuntelimme taas mielenkiintoisia luentoja.

Vapauduttiin pakollisesta ohjelmasta jo hyvissä ajoin ja suuntasimme syömään Georgialaiseen ravintolaan. Parit nähtävyydet vielä ja Natura Siberican liikkeen kautta takas hotellille. :) Sitten olikin jo aika lähteä takaisin Suomen puolelle.

Teitä kiinnostaa varmastikin mistä sitä kosmetiikkaa kannattaa Venäjällä metsästää. Kannattaa ehdottomasti käydä Natura Siberican liikkeessä, jos vain luonnonkosmetiikka kiinnostaa. NS:n tuotteita löytyy myös marketeista.

Mä itse kolusin läpi pari РИВ ГОШ-nimistä liikettä, niistä löytyy kosmetiikkaa laidasta laitaan. :) Halpaa sekä kallista, esim. Lumene oli tuola puolet halvempaa kuin Suomessa!
 Löysin muuten noi kolme kynsilakkaa tästä kyseisestä liikkeestä.

Mä kirjoitan näistä rasvoista oman postauksen myöhemmin.

Ja tietty kissaa unohtamatta. ;) Postauksen kissoista voi lukea täältä.

Ps. postaus numero 800!

1. Mäkin menen käymään kesäkuussa Pietariin työmatkan merkeissä, täytyy toivoa että on aikaa tehdä täsmäisku tuonne Natura Sibericaan ;)

1. Kannattaa ehdottomasti mennä! :) Hinnat on muuten sitten ihan älyttömän alhasia. :D Esim toi kasvonaamio maksoi 95 ruplaa, wild käsirasvat 80-130 ruplaa! :)

2. Mitkä päivät sä olit Pietarissa? Mä olin just 25.-26.4, täytyy sanoa että ihana kaupunki, mutta ei siellä kyllä asua kestäis, sen verran liikaa siellä oli ihmisiä ja se liikenne oli aika järkyttävää... :D Mekään ei parissa päivässä ehditty näkemään kaikkea mitä oltais haluttu, täytyy ehkä joskus mennä uudestaan:)

1. Mä olin 24.-25! :D Joo ei olis myöskään mun paikka asua, mutta turistikohteena oli kyllä kiva. :)
      Olittekos laivalla vai junalla? Laivalla ei kuulemma tarvii ees hankkia viisumia. 8)

2. Aijaa, vitsi mikä sattuma että oltiin melkein samaa aikaan :-D Me oltiin laivalla, ei jaksettu alkaa säätämään niiden viisumien kanssa kun lähettiin aika lyhyellä varotusajalla :P

3. Jep! :DD
      Mä mietin kanssa, että ens kerralla vois mennä laivalla. Ihan hirvee homma niitten viisumien kanssa, vaikka meillä olikin järjestämän hankkima ryhmäviisumi. :D Tarviiko sielä laivassa näyttää passia samaan malliin miten junassa? Menomatkalla piti näyttää kolme tai neljä kertaa... :D

4. Joo se laivamatka oli kyllä ihan kiva ratkaisu mun mielestä! Muistaakseni pari kertaa piti näyttää passia, laivaan mennessä ja maihin tullessa. Ja jouduttiin kans täyttämään sellanen viisumin kaltanen lappu mitä ilman ei olis päässy pois maasta, oli vähän kuumotus että jos sen nyt hukkaa :D mutta muuten tosi kivasti hoitui koko matka:)

5. Ai sekin pitää täyttää laivalla!
      Meillä meinas yhdeltä ryhmäläiseltä hukkua se... :DD Onneks löyty hetken etsinnän jälkeen passin välistä, oltiin jo tyyliin ettimässä mistä löytyy suurlähetystö. :D

3. Pietari on niiiiin ihana kaupunki <3 Olen jättänyt sydämeni sinne jo opiskellessani ja tykkäisin käydä useamminkin! =)

4. Näitä matkapostauksia on kiva lukea. Isäntä meillä hinkuu tonne Pietariin, itse en oo ollut niin innokas sen suhteen, mut varmasti näkemisen arvoinen kaupunki että miksipä ei kun sieltä löytyy halpaa kosmetiikkaakin ;oD

1. Kiva kuulla! :) Heinäkuussa taitaapi tulla postaus sitten Münchenistä. ;)
      Todellakin hei lähdet! Kosmetiikan perässä jos ei sit muuten. ;) Mut Pietari oli kyllä todella kaunis kaupunki, että senkin takia suosittelen lämpimästi!

5. Kiva juttu, kun kosmetiikkashoppailuvinkkejä Venäjälle ei niin usein näe. Pietari on aivan upea kaupunki! :)

1. Totta muuten! Mäkin tein aikamoista hakua ennen reissua, että mitä sieltä edes saa ja mistä. Ongelmaa tuotti se, että englannilla ei oikein pystynyt hakemaan. :(
      Niin on!:)

6. Se vähä mitä minäkin näin Pietaria pikavisiitillä viime kesänä näyttää kyllä tutulta näissä sunkin kaupunkikuvissa. :) Oli varmasti hyvä reissu!!

1. Nää perinteiset turistikohteet... :'D
      Voin raportoida sulle enemmänkin Venäjän rönäritietoutta kun nähdään. ;)

2. Jep, jään odottelemaan :))

7. Olin ihan unohtanut, että piti tulla kiittään sua näistä Pietarivinkeistä! Kävin muutaman päivän reissulla jo juhannuksen jälkeen ja ah, mikä ihana kaupunki ja ihana Natura Siberica! Hullaannuin vähän ja ostelin kanssa aika pitkälti sokkona hillittömän säkillisen kosmetiikkaa, hintaa tuli yhteensä joku 40e. Mut noi on kyllä ihan killerituotteita, kunpa tän tasosta ja hintasta ekokosmetiikkaa sais Suomestakin..

1. Tosi kiva kuulla, että sait vinkkejä Pietariin täältä!! :) Mä en kyllä tajua, että miten niin laadukkaat tuotteet voi olla oikeasti niin halpoja! :D