20. elokuuta 2014

Valokuvauksesta

Multa on kyselty aina välillä millä kameralla mä kuvaan kynsikuvat. Sain arvonnan yhteydessä paljon kommenttia blogin hyvistä kuvista, vaikka musta aina itestä tuntuu, että mun kynsikuvat on ihan epäonnistuneita. :D Tässäpä tulee infopostaus valokuvauksesta tämän blogin takana!

Aloitin valokuvausharrastuksen kun olin 13 ja ensimmäisen järkkärin ostin vuonna 2008. Kynsiharrastuksen myötä muu valokuvaus jäi taka-alalle ja kuvasin enää vain satunnaisesti. Nyt kuitenkin viimesen vuoden aikana mä oon alkanut kuvaamaan taas enemmän ja kynnet on selvästi jääneet sinne taka-alalle. :D 

Mulla oli kuusi vuotta Canonin 450D järjestelmäkamera ja päivitin rungon tänä keväänä nykypäivään. Mun mielestä pärjäsin oikein hyvin tolla vanhalla rungolla, mutta kaipasin kameraan videokuvausta ja kääntyvää näyttöä. Pohdin pitkään pitäisikö mun vaihtaa kymppisarjalaiseen, mutta päädyin kuitenkin 650D runkoon. Harmikseni 650D ei ollut enää oikein minkään kaupan valikoimassa, vain 600D ja 700D olivat saatavilla. Löysin kuitenkin onnekseni yhdestä Anttilasta 650D:n ja nyt olen sen onnellinen omistaja! :D



Kuvasin kynsikuvat ennen kitillä, eli rungon mukana tulleella objektiivilla (kuvassa oikealla). Lisäksi mulla on telezoom, jota en kylläkään käytä kynsiä kuvatessa. Mulla on ollut monta vuotta ostoslistalla parempi putki ja tänä kesänä mä sen vihdoin ostin. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin Sigman 17-50mm f/2.8-objektiiviin.



Kuvasin yhdessä vaiheessa kynsikuvia pokkarilla. Mun mielestä sillä sain ihan jees kynsikuvia, eikä järkkäriä kannata hankkia vain kynsien kuvaamisen takia. Jotkut pohdiskelee, että hankkisko järkkärin, jotta sais parempia kuvia blogiin. Mä oon itse sitä mieltä, että jos järkkärille ei ole muuta käyttöä, niin hanki pokkari. Muutenkin sitä on niin paljon helpompi kantaa mukana vaikkapa reissulla jne.

No sitten muuta kalustoa. Käytän nykyään kynsikuvia ottaessa lähes aina jalustaa, sillä kamera alkaa painaa sen verta paljon, että pieneltä käden vapinalta on vaikea välttyä. :D Jalusta kyllä tekee ihmeitä ja sen kanssa on paljon helpompi kuvata. Ei tarvitse niin keskittyä siihen, että täriseekö käsi.



Käytin ennen close up-linssiä, mutta nykyään en enää jaksa. :D Saihan sillä ihan kivoja lähikuvia kynsistä!



Jos en kuvaa kynsiä ulkona, niin käytän lightboxia. Mulla on lightboxin valaistuksessa kolme lamppua, kaksi tulee sivuilta viistosti ja yksi boxin päältä. Ennen lamput olivat boxin sivuilla, mutta tykkään tän asetelman valaistuksesta enemmän.
Lamput on Airamin Longlife classic 3000K 15W. Omani oon ostanut Anttilasta. 

Boxissa mulla on taustana musta kangas ja kankaan alla on pari pahvilaatikkoa korokkeena. Oon ajatellut rakentaa itse uuden boxin, sillä nykyinen lightbox on aivan liian iso. Se valtaa puolet mun työpöydästä ja joudun aina kuskaan boxin johkin muualle, kun en kuvaa. Oon laittanut hakaneuloilla taustakankaankin puoleen väliin syvyyttä, sillä boxi on siinäkin mielessä liian iso. Nykyisen boxin olen tilannut eBaysta.






Kuvaan aina käsiarvoilla ja useimmiten mun arvot on jotain tällaista.
Lisäksi olen säätänyt valkotasapainon valoihin sopivaksi. Yleensä mulla on polttivälinä 50mm ja otan etäisyyttä siirtämällä kameraa.



Kuvien muokkaamiseen käytän Photoshop CS6 ja Bridgeä. Bridgellä hienosäädän valotusta, värejä ja saturaatioa. Teen säätöjä niin, että kynnet näyttävät samalle kuin luonnossa. Lisäksi rajaan ja kääntelen kuvia, poistan häiritseviä roskia sekä lisään vesileiman.

Videot teen iMoviella. Kuvaan videot osissa ja yhdistelen niistä sitten yhden pitkän videon koneella.



Ennen: 



Jälkeen:


Sitten käsien asennosta. Mä oon tapellut tän asian kanssa oikeasti todella pitkään ja vihdoin keväällä löysin sen mulle täydellisen käsien asennon! :D Mä itse tykkään, ettei kuvissa näy kämmentä tai turhia varjoja. Lisäksi mun sormet vääntyy muissa asennoissa jotenkin tosi luonnottomasti, mutta sormet suorana lopputulos on kiva. Oikean asennon etsimisessä ei auta muu kuin kokeilu, säädä valoja eri kulmista ja vääntele kättäsi erilaisiin asentoihin!

Asentokollaasi... :D


Lyhyesti:

- Pokkarilla saa myös hyviä kynsikuvia, et tarvitse aina järkkäriä
- Kunnon valaistus on kaiken A ja O
- Käytä kunnon lamppuja
- Rauhallinen/yksivärinen tausta on kiva kynsikuvissa
- Kokeilemalla löydät ne itsellesi parhaat jutut ja säädöt

Semmosta on valokuvaus tämän blogin takana! :) Jos heräsi jotain kysymyksiä, niin kysyhän ihmeessä.


4 kommenttia:

  1. Kai teet tuton lightboxin väsäämisestä jos semmoisen kokoot? :) hyödyllinen postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki! :) Aloin tällä viikolla jo suunnitteleen, että mistäs puutavarat tähän. 8)

      Poista
  2. Vau, en ymmärtänyt puoliakaan tästä postauksesta. Tykkään silti! Itse kuvaan kännykän kameralla, ja olen tulllut siihen tulokseen että saa kelvata :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua voi ei. :D Joo siis puhelimellakin voi saada oikeasti hyviä kuvia! Ei hyviin kuviin järkkäriä tarvitse. :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...