23. syyskuuta 2014

Garmin Vivofit aktiivisuusranneke osa 2

Nyt olisi vuorossa pieni raportti siitä, että miten Garminin Vivofit aktiivisuusranneke on muuttanut mun omaa arkea. :) En tiedä tarvitsisiko mun tätä seuraavaa muistutusta edes kirjoittaa, mutta varmasti te tiedätte, että mä kirjoitan aina kaikki tuotearvostelut rehellisesti. En pelkää antaa kritiikkiä ja kerron oikeasti mitä ajattelen. Mun mielestä meinaan arvosteluissa, jotka on kirjoitettu kaunistellen, ei ole mitään järkeä! :D


Olin ensin neljä päivää (ti-pe) kiinnittämättä huomitoa siihen, että mitä ranneke sanoi askeleista tai paikoillaan olemisesta. Huomasin kuitenkin, että kun punainen viivasto alkoi kasvaan, niin halusin lähteä kävelemään sen pois! Teki oikeesti välillä tosi tiukkaa olla noudattamatta rannekkeen huomiotta jättämistä! :D Katsoin myös illalla, että mitenkä mulle on tullut askeleita, kun en ole yrittänyt saavuttaa tavoitteita. Harmitti kyllä ihan hirveesti, jos askeleet eivät tulleet täyteen. Pidin ranneketta usein ranteessa väärin päin, etten näkisi näyttöä ja mulla oli aina kellonäyttö päällä.

Lauantaina aloin sitten elämään yhteiseloa rannekkeen kanssa. Yritin lähteä aina liikkeelle silloin, kun punainen viiva alkoi kasvamaan. Välillä mua alkoi melkein vähän ärsyttämään, että taasko mun pitää liikkua! :D Ärsyyntymys tuli lähinnä silloin, kun makasin sängyssä katsomassa telkkaa, ennen kuin menin nukkumaan. Lisäksi se oli vähän ärsyttävää, että vaikka olin kävellyt tuplaten tavoitteen, niin silti Vivo jakso huomattaa että "lähden nyt laiskimus liikkeelle". Meille syntyi melkein pieni viharakkaussuhde.... :D

Suurena muutoksena aktiivisuuteeni tuli se, että lähdin illalla lenkille välillä ihan vain sen takia, että saan askeleet kasaan! Myöskin mun normaali viiden kilometrin lenkki venyi usein vähän pidemmäksi, että saan askeleet yli tavoitteen. Oon myös huomannut, että mun lenkkeilymotivaatio on kasvanut paljon. Vaikka rakastan juoksemista, niin välillä lenkille meno on oikeasti pakkopullaa. Rannekkeen kanssa on kiva lähteä keräämään tavoiteaskelia ja varsinkin ylittää ne! :)


Ensimmäisellä viikolla ranneke määräsi mun tavoitteeksi 7500 askelta. Seuraavalla viikolla mun tavoite olikin jo 8700 askelta päivässä. Mä melkein vähän pelästyin tota tavoitteen nousua ja koin pieniä paineita siitä, että saanko mun uuden tavoitteen täyteen... 
Uskoisin, että ranneke laskee uudet tavoitteet jotenkin edeltävien viikkojen askeleiden keskiarvosta..? 

Suositusten mukaan jokaisen pitäisi liikkua 10 000 askelta päivässä (Lähde Yle.fi). Luku ei ehkä kuulosta kovin suurelta ajatuksena, mutta toi on oikeasti todella paljon! Mä kuvittelin aluksi, että tommonen määrä askelia tulee ihan helposti täyteen, mutta ei kyllä tule ainakaan mulla opiskelijana. Poikkeuksena tietenkin on se, että jos tekee sellaista työtä, missä askelia kertyy. Jos istuin koulussa koko päivän, niin mun oli pakko lähteä heittämään vähintään se viiden kilometrin lenkki, jotta mun askeleet tulisi täyteen. Päivän aikana mä kuitenkin kävelin koulussa, bussipysäkeille jne.

Mä oon jotenkin kuvitellut, että liikun todella paljon päivän aikana. Todellisuus kuitenkin valkeni mulle rannekkeen kanssa ja istun loppujen lopuksi todella paljon! Nyt varsinkin, kun teen opinnäytetyötä ja yritän pitää blogin yllä, niin istumista tulee todella paljon. Melkein ihan hävettää. :D Punainen palkki alkaa siis kasvamaan mulla todella usein päivän aikana. Normaalisti istuisin paikoillani monta tuntia, mutta nyt mä olen tehnyt aina pienen kävelytauon, kun punaiset viivat alkaa ilmestyä näyttöön. Mieheni pyörittelee välillä silmiään, kun saatan vaan kävellä meidän asuntoa ees taas huoneesta toiseen ja pöytää ympäri... :D Vaikka toi kuulostaa todella hölmölle, niin tauot on tehnyt ihmeitä ja oon jaksanut jatkaa työskentelyä ihan eri malliin.

Mä olin aluksi aika skeptinen, että voiko ranneke muka oikeasti vaikuttaa mun aktiivisuuteen. Mutta kuten tilastoista huomaa, niin se on ihan oikeasti vaikuttanut! Suuri muutos on ainakin se, että vaikka oon suunnitellut pitäväni lepopäivän lenkkeilystä, niin saatan silti lähteä edes pienelle kävelylle ihan vain askeleiden takia. Pieni lenkki tekee kyllä oikeasti todella hyvää! Positiivisena asiana pidän myös sitä, että en istu enää yhtäjaksoisesti paikoillani pitkiä aikoja, vaan pidän pieniä taukoja kävelytaukoja.

Huonona puolena on taas se, että mulle tulee vähän paha mieli, jos mun tavoite ei vaikka ole täyttynyt tai saan sen juuri ja juuri täytettyä. Oon muutenkin aina ollut vähän sellainen suorittaja, joten yritän päästä tavoitteisiin ehkä vähän turhankin tarkasti. Toivon, että tällainen suorittaminen ei syö taas sitä iloa mitä tästä hommasta pitäisi tulla! Mun pitäisi siis ymmärtää se, että ei siitä oikeasti tarvitse potea pahaa mieltä, jos askeleet eivät täyty! :D

Toivottavasti te rannekkeesta kiinnostuneet jaksoitte lukea tän pitkän tekstin! :) Mikäli joku ei vaikka jaksa, niin lyhyesti ja ytimekkäästi:
Ranneke on oikeasti muuttanut aktiivisuuttani paljon!

Kirjoitan rannekkeesta vielä yhden postauksen. Postauksessa on mm. käytännön ongelmat, joihin törmäsin rannekkeen kanssa. Voitte myös esittää kysymyksiä, joihin vastaan mielelläni! :)


Postaus sisältää mainoslinkin

22 kommenttia:

  1. Heippa! Houkuttelevan kuuloinen ranneke! Oliko tässä rannekkeessaa jotakin kalorilaskinta tai kulutettujen kaloreiden laskinta?
    T:Sofii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä on! :) Kirjoitan siitä seuraavassa postauksessa.

      Poista
  2. Hello a lovely blog,
    but difficult for me to read, but I tried.
    I love nails:-)

    Charlotte
    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/09/glow-in-dark-gradient-negle.html

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa mielenkiintoiselta rannekkeelta :)

    VastaaPoista
  4. vois itellekki tehä hyvää, hinta on harmi kyllä liian iso mun budjetille..

    VastaaPoista
  5. Onko ranneekkeeseen mahdollista liittää sykevyötä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä on! :) Nyt itseasiassa sen saa nyt ilmasiks tuolta verkkokaupasta, jos tilaa rannekkeen. Mulla itellä ei oo tähän sitä vyötä kylläkään. :/

      Poista
    2. Kiitos kun kerroit tarjouksesta, nyt on tilattu, mielenkiinnolla odotan :)

      Poista
    3. Hei tuuthan kertoon sitten, että mitä tykkäät rannekkeesta ja miten se vaikuttaa sun tekemisiin? :)

      Poista
  6. Jälleen rupesi houkuttelemaan tuon osto, ehkä luen vielä seuraavan postauksen ja sitten pohdin vielä hetken aikaa. :) Kuulostaa hyvältä kyllä! Mitä itse mietin vielä on juuri tuo suorittaminen ja kauanko jaksaisin mahdollisesti käyttää (jäisikö lopulta kaapin pohjalle...?).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ite mietin samaa, että jääköhän tää mulla kaapin pohjalle parin viikon jälkeen. Kävi kuitenkin niin, että en osaa olla enää ilman tätä ja on ihana seurata askeleita! :D

      Poista
  7. Saiskohan toi ranneke mutki liikenteeseen? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti, jos sussa on yhtään sellaista pientä kipinää tähän hommaan! :)

      Poista
  8. Aika hauskanoloinen laite, eikä edes kovin kallis :)

    VastaaPoista
  9. Mielenkiintoista! Odotan seuraavaakin postausta vielä :)

    VastaaPoista
  10. Onpa kyllä kiinnostavan oloinen! Toivottavasti ton voi bongata joskus hyvässä alessa, sitten voisi kyllä jopa ostaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on kyllä kiintoisa! :) Toivottavasti bongaat, mun mielestä tää on ainakin hankinnan arvoinen.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...