29. syyskuuta 2014

Garmin Vivofit aktiivisuusranneke osa 3

Sitten olisi vuorossa viimeinen postaus Garminin Vivofit-aktiivisuusrannekkeesta! :) Käsittelen tässä postauksessa syntyneitä käytännön ongelmia ja lopullista mielipidettä aktiivisuusrannekkeesta.

Olen käyttänyt ranneketta nyt kuukauden ja kauhean montaa päivää ei ole ollut, etteikö ranneke killuisi mun ranteessa. Tästä tulikin ensimmäinen ongelma, jonka huomasin siinä vaiheessa, kun halusin käyttää rannekelloa! :D Ratkasin ongelman kuitenkin sillä, että otin varsinaisen mittarin irti rannekkeesta ja laitoin sen housun taskuun. Askeleita ainakin kertyi sen verta, että uskon mittarin mittaavan liikkumiset myös taskusta.


Seuraavia ongelmia multa kysyttiin kommenteissa: miten ranneke reagoi käsiä pestessä?
En ollut edes itse ajatellut tätä asiaa, vaikka oon neuroottinen käsien pesijä. Tein vähän testejä ja ranneke ei reagoinut mulla pesuliikkeeseen, jos pesin kädet ihan normaalisti. Jos käsiä pesee raivolla ja heiluminen on voimakasta, niin ranneke ottaa askeleita tästä. Askeleita kertyi kuitenkin tällöin vain parikymmentä, joten en koe tätä ihan katastrofaaliseksi ongelmaksi. Ja jos kädet pesee ihan normaalisti, niin askeleita ei kerry.

Ranneke reagoi kuulemma käden heiluttamiseen?
Ranneke ei reagoinut mulla sellaiseen pieneen ravistamis- tai hakkaamisliikkeeseen. Ranneke reagoi enemmän sellaiseen heiluriliikkeeseen, jota kävellessäkin tehdään. Askeleita voi siis huijata käden heiluttamisella, mutta eihän siinä huijaa kuin itseään! :D En ole kuitenkaan kiinnittänyt huomiota siihen, että mitenkä hyvin ranneke kerää askeleita muista liikkeistä.

Mulle toi askelien kertyminen on vähän mysteerinen juttu, sillä pienellä huijausliikkeellä askeleita ei tule, mutta jos kävelen vaikka kättä liikuttamatta, niin ranneke osaa laskea askeleet. Nooh, ehkäpä pääasia on, että niitä askeleita kertyy! :D

Askeleet jumittuvat välillä tiettyyn lukemiin ja pienillä matkoilla askeleet saattaa jäädä täysin kertymättä. Tein tällaisia viiden metrin testikälevyjä ja välillä askeleet jäi tulematta, mutta mun mielestä ranneke reagoitti niihin vähän jotenkin viiveellä ja ne tulikin näytölle, kun kävelin vähän pidempään..? Laskin askeleet siis päässäni.

Ranneke mittaa päivän aikana kuljettua matkaa. En oikein tiedä, että mihin toi perustuu, koska en ole syöttänyt tietoihin mun askelpituutta. Olen syöttänyt itsestäni pituuden, painon ja sukupuolen. Otin joskus testiksi lukemia siitä, että mitä mittari näyttää, kun heitän mun perinteisen viiden kilometrin lenkin. Ranneke otti ylimääräistä matkaa muistaakseni 200 metriä, eli aika tarkkaan osasi ottaa!

Ranneke mittaa myös päivän poltetut kalorit. Uskoisin, että nää on jotenkin vaan suuntaa antavia painoon&pituuteen perustuvia lukemia. En meinaan rannekkeen mukaan polttanut yhden vuorokauden aikana kuin 1800 kaloria, vaikka rääkkäsin itseäni viiden tunnin ajan liikuntahallilla. :D Rannekkeeseen saa lisävarusteena sykevyön, joten uskoisin, että tällä saa parempaa tietoa poltetuista kaloreista. Nyt muuten tuon sykevyön saa ilmasiks, jos tilaa rannekkeen! :)

Harmittelin edellisessä postauksessa sitä, että mun iPhone 4 on aivan liian vanha, jotta voisin käyttää ranneketta sitä kautta. Päivitin vihdosta viimein puhelinta ja iPhone 6 toimii loistavasti rannekkeen kanssa. Mun mielestä on kätevämpää seurata noita omia tilastoja puhelimesta kuin netistä.


Rannekkeesta on kyllä tullut osa mun arkea ja en osaa olla enää ilman sitä! Harmittaa melkein, että oon luvannut antaa rannekkeen pariksi viikkoa testiin mun siskolleni... Edellisestä postauksesta voit lukea enemmän juttua siitä, että miten ranneke on vaikuttanut mun liikkumiseen.

Mun mielestä ranneke on loistava keksintö ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. :) Jos tällainen aktiivisuuden tarkkailu yhtään kiinnostaa, niin suosittelen rannekerra erittäin lämpimästi jokaiselle.

Osa 1
Osa 2


Postaus sisältää mainoslinkin

5 kommenttia:

  1. Miulla on Omronin mittari, joka laskee myös kulutetun kalorimäärän ja ei sekään kaikkia askelmia ota. Se laskee myös aerobic-askeleet (en ole koskaan niitä saanut) jne. Sopii pieneen budjettiin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaaa mitäs noi aerobic-askeleet on? :D
      Mitä sä oot tykännyt sun rannekkeesta? Onko se muuttanut sun liikkumistottumuksia? :)

      Poista
    2. Ei mitään havaintoa :D Ilmeisesti ne vaatii jotain aerobic hyppelyitä, kun tavan kävelyssä ei tule.

      Pidin sitä elokuussa töissä yhden päivän ja se oli aika paljon tiellä, se on klipsillä, joka kiinnitetään sukkaan tai sitten housun vyötärölle. Piti varoa välillä liikkeitä ja töissä kun joutuu sipsuttelemaan, niin askeleita kertyi vähän.

      En ole sen jälkeen käyttänytkään :D
      7 päivän muisti ja kello, sekä sitten nuo km ja kalorit laskee, sekä ne aerobic-askeleet, mutta eipä muuta. Se ei patista liikkumaan. :'D

      Poista
  2. Mun mittari tuli tänään postissa, mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia! :) Ajattelin että voisin noudattaa sun mallia ja ottaa ensimmäisen viikon vertailuksi ihan normimeiningillä. Huomenna tosin polttelis lähtä lenkille tuon sykvyön kans, ainaki kokeillessa vaikutti ihan pätevältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee! :) Hei joo kannattaa ehdottomasti tehdä niin! Meinaan sillain näkee parhaiten sen, että miten se ranneke oikeesti vaikuttaa.
      Lähditkö jo lenkkeileen vyön kanssa? Mitäs tykkäsit? :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...